https://www.arc-en-ciel.ro/
22

DESPRE PSIHOLOGIA CONCURSURILOR SCOLARE

Cred ca avem cel mai performant sistem educational. Performant in a induce, de la cele mai mici varste, frica de a fi judecat. Frica de a nu fi suficient siesi.

Avem ignoranta sau naivitatea sistematic neinformata sa credem ca, de pilda, concursurile scolare la care ii inscriem intre 6 si 12 ani ii vor face pe copii mai competitivi, mai capabili sa acceseze esentele tari ale ambitiei si ale nevoii de reusita.

Nu poti invata sa fii competitiv pana ce nu ai integrat, in mediu sigur si protector, lectia esecului, a erorii, a caderilor. Nu poti trimite copiii la concursuri individuale cu miza academica in perioada in care toti psihologii ne spun ca creierul este plin de setea de conectare la celalalt, de validare, de autocunoastere, dar si de cele mai puternice predispozitii in a achizitiona, pentru tot restul vietii, complexe mari de inferioritate/superioritate.

Nu te duci la niciun concurs academic, de dovedire publica a productivitatii creierului, daca nu esti echipat psihologic cu deja formate convingeri ca esti ai ramai tu insuti orice s-ar intâmpla.

Iar asta se construieste in anii scolii primare, când, fara sa ii punem in concurenta, comparatie, contrast, ii lasam sa greseasca de cate ori au nevoie. Bineinteles, daca noi insine suntem adulti sanatosi la cap si la suflet. Vindecati de propriile complexe de inferioritate.

De-abia de aici incolo poti fi competitiv: dupa ce ti-ai pus pe dinauntru textura asta a increderii in sine: adica puterea de a te zbate pentru un rezultat dupa ce esti sigur ca ramai la fel de demn de iubire ai dupa ce ai cazut.

Studiile arata ca numai 1 din 10 romani are incredere in celalalt. Ca stam foarte prost la integrarea ideii de bine colectiv, de pozitionare in comunitate. Ca nu reusim sa construim si ne lasam furati de ani incoace pentru ca nu avem increderea de a gandi pentru binele celuilalt.

Cultura scolara, in primii 10-12 ani de viata ai copilului - atunci cand se imprima toate programele, mai ales subconstiente ai inconstiente - e dominata de comparatii, ierarhii, judecati, premieri, selectii pe sub masa de copii ai incadrari la clasa, pedepse, rusinari, arogante profesorale, mândrii de portofoliu, premieri salariale in functie de scoruri artificiale. Foarte putina crestere intelectuala in contexte sigure, previzibile, sanatoase, bazate pe colaborare.

Nimic nu poate fi deconstruit mai greu in terapie decat teama de a fi judecat si sentimentul ca nu esti niciodata suficient, ca viata e o cursa in care tot te dovedesti pe tine, ca sa nu cazi sub linia aia de examen sau concurs.

Concursurile scolare academice individuale ar trebui interzise pana la clasa a VI-a. Asta nu inseamna ca in clasa nu forjez cunoasterea, nu formez competente. Numai nu le pun inca in comparatie. Nu pana ce sufletul copilului nu a integrat lectii fundamentale despre sine.

E ca diversificarea la bebelusi. Nu-i dai sarmale pana la 6 luni, nici mult dupa. Are sigur timp stomacul sa digere si asta dupa ce a primit treptat si in siguranta, ce are nevoie la timpul potrivit. Ba chiar mai mult, isi va alege singur ce poate si ce stie ca duce.

- un articol de Oana Moraru, www.voceaparintilor.ro





ULTIMELE ARTICOLE
RAPORT ASUPRA ACTIVITATII DESFASURATE IN ANUL SCOLAR 2016-2017


LINK-URI UTILE
Radio Trinitas Radio Trinitas
Biblioteca Nationala a Romaniei Biblioteca Nationala a Romaniei
Institut Français Institut Français
Matricea Romaneasca Matricea Romaneasca
DELF Élève DELF Élève
Sempre Sano Catering Sempre Sano Catering
Go Kid! Go Kid!
Stiri pentru copii Stiri pentru copii
Mind Lab Mind Lab
Pap Tot Pap Tot
Savana Kids Savana Kids
Prokid.ro Prokid.ro
MNAC MNAC