https://www.arc-en-ciel.ro/
22

CAT TIMP AU VOIE COPIII LA TV, CALCULATOR SAU TABLETA?

- de Ioana Marinescu (articol preluat de pe www.pisicapesarma.ro)

Dulciurile si accesul la TV  sunt cele doua mari subiecte pe care generatiile din familia noastra au opinii diferite. Noi, parintii, restrictionam, in timp ce bunicii permit. Ca doar o ciocolata in plus nu ne-a omorat nici pe noi cand eram mici, cu atat mai putin statul la desene. Mai ales ca astea de acum sunt mai frumoase, sunt si educative, ce rau pot face? Ei bine, se pare ca pot si chiar fac rau, depinde de cum ii sunt oferite copilului.

Influenta media asupra dezvoltarii neurocognitive a copilului a fost tema celei de a treia editii a Maratonului de Sanatate, organizat de Secom in parteneriat cu Mamica Urbana. A fost cea mai interesanta, frumoasa si calda editie de pana acum, in opinia mea, poate pentru ca s-a bucurat de prezenta a doua femei extraordinare – Doamna Doctor Raluca Teleanu, medic primar neurologie pediatrica, șef secție Neurologie Pediatrica “Spitalul Victor Gomoiu”, un doctor cum rar mi-a fost dat sa vad si sa ascult si Mirela Retegan, fondatoarea Zurli, despre care nu cred ca mai este nevoie sa va spun prea multe, gasiti povestea a ceea ce face ea in multe din articolele blogului.

Mirela a deschis seara cu dezinvoltura ei caracteristica si ne-a prezentat cateva jocuri de jucat in trafic cu copiii – o alternativa perfecta la tableta-baby-sitter si care va apropia parintele de copil si le va face calatoria mai usoara. Am aflat cum se joaca doua dintre jocurile prezentate pe proaspat lansatul CD „Jocuri de jucat in trafic” – Cuvantul interzis si Clopotel. Cuvantul interzis – Un jucator pune intrebari si celalalt raspunde, apoi rolurile se schimba. Se stabileste un cuvant pe care cel care raspunde nu are voie sub nicio forma sa il foloseasca. Evident ca cel care pune intrebari le va formula in asa fel incat raspunsul sa fie greu de dat fara folosirea cuvantului interzis. De exemplu, cuvantul interzis este primavara, iar posibile intrebari – In ce anotimp se topeste zapada sau In ce anotimp este ziua mamicii. Clopotel – unul din jucatori pune intrebari, iar celalalt trebuie sa raspunda la orice „clopotel”. Noi il jucam foarte des cu Ana si ea se amuza cel mai tare cand o intrebam daca vrea jucarii, inghetata, etc., iar ea trebuie sa se concentreze sa nu greseasca si sa spuna altceva decat „clopotel”. Ce am retinut eu din prezentarea Mirelei, in afara jocurilor prezentate, a fost ca atractia copilului pentru TV si alte electronice se manifesta atata timp cat el nu primeste atentia necesara de la parinte. Ecranul nu il amana, nu il goneste, nu il cearta, ci este disponibil acolo pentru el, oricand. Conecteaza-te 100% cu el si vei bate orice gadget!

Doctor Raluca Teleanu a pornit de la datele statistice ale studiilor care ne spun ca, saptamanal, copiii petrec 23 de ore in fata televizorului (Studiul international „EPODE pentru promovarea egalitatii in ceea ce priveste starea de sanatate”, 2015) si ca 46% folosesc zilnic laptopul, 41% smartphone-ul, 33% desktop-ul si 23% tableta (Studiul Net Children Go Mobile, realizat in perioada mai 2013-martie 2014). Dincolo de statistici, ce am retinut eu din prezentarea doamnei doctor, care a fost dealtfel extrem de echilibrata si nu a spus nicio clipa sa interzicem copiilor folosirea gadget-urilor sau privitul la TV.

  • Privitul la TV creeaza o atitudine mentala pasiva, deoarece emisferul stang al creierului este in repaos, ceea ce pe termen lung poate conduce la deficiente in ceea ce priveste gandirea logica si analitica, in vorbire si construirea frazei, in scris si citit
  • Activitatea creierului pe parcursul privitului la TV este ALFA, adica in afara spatului, fara orientare, asa numitul „visat cu ochii deschisi”
  • Spre deosebire de citit, care dezvolta imaginatia, privitul la TV inhiba imaginatia, deoarece prezinta totul de-a gata, pe tava, iar privitorul nu mai trebuie sa isi imagineze nimic
  • 70% din intarzierile de limbaj cu care se confrunta doamna doctor in activitatea sa zilnica sunt cauzate de privitul excesiv la televizor.
  • La TV copiii sunt suprastimulati, pentru ca totul este foarte alert si colorat, devin hipertonici si este evident ca atunci cand sunt reintrodusi in lumea reala se plictisesc foarte repede si „nu au stare”. De aici si atat de multe diagnostice de ADHD in ultima vreme.
  • Jocurile video pot fi benefice pentru copii atata timp cat nu se abuzeaza de ele si cat ele sunt pasnice si antreneaza gandirea logica – de exemplu jocurile de strategie
  • Nu este indicat sa le interzicem copiilor accesul la televizor, tableta, telefon, calculator. Acestea reprezinta o realitate cotidiana si de multe ori ele sunt si instrumente de socializare si discutii intre copii.
  • Creierul este modelabil si remodelabil, ca raspuns la o experienta
  • Emotiile pot fi controlate si este bine sa ii invatam pe copii cum sa faca acest lucru
  • Cele mai multe conexiuni la nivelul creierului se formeaza in primii trei ani de viata, asa ca este indicat ca pana la aceasta varsta copilul sa nu aiba acces la TV sau alte ecrane (laptop, tableta, telefon, calculator)
  • Durata maxima de privit la televizor (tableta, telefon, laptop se cumuleaza si ele in acest timp)este de 1 ora-maximum o ora si jumatate pe zi
  • Sunt recomandate pauze de 15-20 de minute intre reprizele de privit la TV, mai ales daca se depaseste timpul recomandat
  • NU lasati TV-ul sa mearga incontinuu, pe principiul ca oricum copilul nu se uita! Poate ca nu se uita tot timpul in ecran, dar creierul receptioneaza toate mesajele transmise
  • In loc sa acordam o atentie excesiva acumularii de cunostinte si dezvoltarii IQ-ului, este de preferat sa ne ocupam in special de dezvoltarea inteligentei emotionale a copiilor, aceasta fiind fara limite.

Am mai aflat de la doamna doctor ca exista copii preponderent vizuali, cum este Ana, care vor fi captivati de prezenta ecranelor – ati mai vazut copil de 1 an-2 uitandu-se captivat la emisiuni politice? Ei bine, eu ma feream sa mai intru cu Ana in restaurante sau locuri publice unde exista TV, pentru ca pentru ea totul se oprea cand vedea un ecran, indiferent de ceea ce rula. Asa este si acum, doar ca se poate controla mai bine. Aceasta caracteristica poate fi folosita in beneficiul copilului, in sensul ca el poate invata foarte bine utilizand televizorul sau calculatorul – sa priveasca documentare, lectii de limbi straine, etc. Si nu, daca va sta captivat intr-un ecran nu este din cauza ca i se limiteaza accesul, ci din cauza ca este preponderent vizual. Si daca se va uita non-stop la TV, tot atat de fascinat va fi.

In concluzie, privitul la TV si accesul la telefon, tableta, laptop nu sunt nocive, atata timp cat nu sunt folosite in exces si cat nu suplinesc prezenta parintelui langa copil. Acordati-le atentie copiilor, vorbiti cu ei, aflati ce ii framanta, invatati-i sa isi controleze emotiile si ajutati-i sa creasca echilibrat!





ULTIMELE ARTICOLE
RAPORT ASUPRA ACTIVITATII DESFASURATE IN ANUL SCOLAR 2014-2015


LINK-URI UTILE
Radio Trinitas Radio Trinitas
Biblioteca Nationala a Romaniei Biblioteca Nationala a Romaniei
Institut Français Institut Français
Matricea Romaneasca Matricea Romaneasca
DELF Élève DELF Élève
Sempre Sano Catering Sempre Sano Catering
Go Kid! Go Kid!
Stiri pentru copii Stiri pentru copii
Mind Lab Mind Lab
Pap Tot Pap Tot
Savana Kids Savana Kids
Prokid.ro Prokid.ro
MNAC MNAC