https://www.arc-en-ciel.ro/
22

BRAVO, DESTEPTUL MAMEI! SAU CUM LAUDA MAI MULT STRICA

- articol preluat de pe https://tikaboo.ro

Ne vine foarte natural nouă, părinţilor, să ne apreciem copiii, să-i lăudăm! Şi simţim nevoia să o repetăm zilnic, de 2, de 5, de 9, poate de 20 de ori pe zi cât de frumoşi, deştepţi, speciali şi deosebiţi sunt ei. Şi care ar fi problema cu asta?

Este purul adevăr: pentru fiecare părinte în parte copilul lui este cel mai grozav copil din lume, o comoară veritabilă care trebuie scoasă la lumină şi crescută (de către părinte, evident).

Iar cuvintele ne sunt la îndemână, chiar ne ies din gură mai iute ca gândul: „Bravo!”, „Ce deştept eşti!”, „Eşti un geniu”, „Waw, sunt impresionată”, „Te-ai descurcat de minune” şi alte zeci de afirmaţii laudative cu care simţim că îl încurajăm pe copil, că îi creştem încrederea în sine. Că-i dăm aripi, ce să mai!

Modul în care lăudăm creează sistemul de valori şi de ghidaj în viaţă

Trei decenii de cercetări întreprinse de psihologul Carol S. Dweck, de la Stanford University, demonstrază că lăudarea inteligenţei produce, mai degrabă, efecte de stagnare şi nu de evoluţie.

Dacă sunt lăudaţi constant şi li se spune mereu că s-au născut inteligenţi, talentaţi sau dotaţi, copiii dezvoltă ceea ce se numeşte „gândire fixă” (inteligenţa este deja acolo, nu trebuie să depui efort să obţii ceva ce ai deja).

În schimb, copiii cărora li se spune că inteligenţa lor – ca şi orice altă trăsătură sau abilitate – se poate dezvolta prin muncă şi educaţie, dobândesc o „gândire evolutivă”.

Dweck şi colegii săi au făcut câteva studii interesante ai căror subiecţi au fost elevii de clasa a V-a, pentru a arăta ce efect au laudele asupra performanţelor şcolare. Elevii au fost împărţiţi în grupuri, au primit sarcini specifice şi apoi au fost lăudaţi în mod diferit pentru munca depusă.

Rezultate

Primul grup a primit aprecieri de genul: „Sigur eşti deştept, dacă ai rezolvat aceste probleme” iar celui de-al doilea grup i s-a spus „Sigur ai lucrat din greu, dacă ai rezolvat aceste probleme”.

În următorul studiu, elevilor li s-a cerut să spună ce cred ei că este inteligenţa. Cei care au fost lăudaţi pentru deşteptăciune consideră că inteligenţa este o trăsătură înnăscută, fixă în timp ce elevii care au fost lăudaţi pentru efort cred că aceasta este ceva ce se poate dezvolta prin muncă.

Apoi elevilor li s-a cerut să aleagă dacă vor să ducă la îndeplinire o sarcină uşoară sau una dificilă. Cei care au fost lăudaţi pentru inteligenţa lor au preferat să rezolve problema mai uşoară, aşteptându-se să obţină un rezultat perfect.

Cel de-al doilea grup a ales problema mai provocatoare care le oferea oportunitatea de a învăţa. În final, toţi elevii au primit o sarcină complicată.

Copiii cu gândirea fixă (grupul 1) şi-au pierdut încrederea şi plăcerea imediat ce s-au lovit de nişte greutăţi în rezolvarea problemei. Pentru ei, succesul înseamnă să fie deştepţi în mod natural iar efortul presupune lipsa inteligenţei.

Pe de altă parte, copiii cu gândire evolutivă nu şi-au pierdut încrederea şi erau nerăbdători să încerce să rezolve problema. Grupul cu gândire evolutivă şi-a îmbunătăţit rezultatele cu fiecare test, deşi gradul de dificultate a crescut.

Şi mai interesant este modul în care s-au autoapreciat cele două grupuri: primii şi-au supraevaluat rezultatele în 40% din cazuri (imaginea lor de sine era stâns legată de rezultatele obţinte, încât refuzau să admită greşeala) în timp ce al doilea grup şi-a evaluat incorect rezultatele doar cu 10 procente.

A devenit astfel evident că lăudarea inteligenţei nu le-a oferit elevilor motivarea şi rezilienţa esenţiale pentru a obţine succesul, dar le poate da, în schimb, o gândire fixă şi vulnerabilă, în timp ce lăudarea efortului şi a acţiunii întăreşte motivaţia şi rezilienţa.

Puteti citi continuarea aici: https://tikaboo.ro/bravo-lauda-strica/?utm_medium=pushnotifications

 

 





ULTIMELE ARTICOLE
RAPORT ASUPRA ACTIVITATII DESFASURATE IN ANUL SCOLAR 2016-2017


LINK-URI UTILE
Radio Trinitas Radio Trinitas
Biblioteca Nationala a Romaniei Biblioteca Nationala a Romaniei
Institut Français Institut Français
Matricea Romaneasca Matricea Romaneasca
DELF Élève DELF Élève
Sempre Sano Catering Sempre Sano Catering
Go Kid! Go Kid!
Stiri pentru copii Stiri pentru copii
Mind Lab Mind Lab
Pap Tot Pap Tot
Savana Kids Savana Kids
Prokid.ro Prokid.ro
MNAC MNAC